Statut


Załącznik Nr 1
Do Uchwały Nr XI/96/2003
Rady Miejskiej w Siewierzu
z dnia 5 czerwca 2003 r.

STATUT SOŁECTWA BRUDZOWICE

Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Sołectwo Brudzowice jest jednostką pomocniczą Gminy Siewierz.
  2. Sołectwo obejmuje swoim obszarem wieś: Brudzowice.

Władze sołectwa

§ 2.

  1. Organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie wiejskie.
  2. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys.
  3. Sołtys jest wspomagany w swoich działaniach przez radę sołecką, liczącą co najmniej 3 członków.

§ 3.

  1. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej pokrywa się z kadencją Rady Miejskiej w Siewierzu.
  2. Po zakończeniu kadencji, sołtys i rada sołecka działają do czasu wyboru nowego sołtysa i rady sołeckiej.

Zadania sołectwa

§ 4.

  1. Do zadań sołectwa należy organizowanie życia społeczno-gospodarczego na swoim terenie oraz podejmowanie inicjatyw w sprawach dotyczących sołectwa.

Zebranie wiejskie

§ 5.

  1. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim przysługuje wszystkim mieszkańcom sołectwa.
  2. Prawo do udziału w głosowaniu na zebraniu wiejskim przysługuje mieszkańcom sołectwa, posiadającym czynne prawo wyborcze.

§ 6.

  1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 1 raz w roku.
  2. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys z własnej inicjatywy bądź na wniosek rady sołeckiej oraz prowadzi obrady.
  3. O I i II terminie zebrania mieszkańcy powinni być powiadomieni w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej na 7 dni przed jego terminem.
  4. Zebranie wiejskie może być zwołane również:
    1) na wniosek burmistrza
    2) na wniosek 1/10 liczby mieszkańców, o których mowa w §5 ust.2.
  5. Zebranie o którym mowa w ust. 4 pkt 1 i pkt 2 powinno być zwołane najpóźniej w terminie 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
  6. Zawiadomienie o zebraniu wiejskim powinno zawierać:
    1) dokładne określenie daty, godziny i miejsca zebrania w I i II terminie,
    2) proponowany porządek zebrania,
    3) określenie inicjatora zebrania.

§ 7.

  1. Dla prawomocności uchwał zebrania wiejskiego konieczna jest obecność co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa.
  2. W przypadku braku quorum, zebranie wiejskie odbywa się w wyznaczonym II terminie, a uchwały na nim podjęte są prawomocne bez względu na liczbę uprawnionych uczestników zebrania.

§ 8.

  1. Uchwały zebrania mieszkańców zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, chyba że niniejszy statut stanowi inaczej.
  2. Zebranie wiejskie może postanowić o przeprowadzeniu głosowania tajnego na wniosek co najmniej 1/4 uprawnionych do głosowania.
  3. Wyniki głosowania ogłasza niezwłocznie prowadzący zebranie.

§ 9.

  1. W zebraniu wiejskim może brać udział Burmistrz Miasta i Gminy.
  2. W zebraniu wiejskim mogą brać udział przedstawiciele instytucji i urzędów, jeśli tematem zebrania są sprawy z zakresu ich działania bądź kompetencji.

§ 10.

  1. Z przebiegu każdego zebrania wiejskiego sporządza się protokół, który powinien zawierać:
    1) datę, godzinę rozpoczęcia i zakończenia zebrania oraz jego miejsce,
    2) listę obecności mieszkańców, biorących udział w zebraniu,
    3) listę gości uczestniczących w zebraniu,
    4) przyjęty porządek obrad,
    5) informację sołtysa z realizacji wniosków i uchwał z poprzedniego zebrania,
    6) streszczenie wystąpień i przebiegu dyskusji nad poszczególnymi tematami, teksty zgłoszonych wniosków,
    7) teksty podjętych uchwał,
    8) podpis prowadzącego zebranie i protokolanta.

§ 11.

  1. Protokół z zebrania jest przechowywany u sołtysa, który prowadzi rejestr protokołów.
  2. Kopia protokołu z zebrania wraz z podjętymi uchwałami powinna być przekazana Burmistrzowi w terminie 7 dni od daty zebrania.

§ 12.

  1. Zebranie wiejskie na którym ma być dokonany wybór sołtysa i rady sołeckiej, zwane dalej zebraniem wyborczym, zwołuje i prowadzi do czasu wyboru nowego sołtysa, dotychczasowy sołtys.
  2. W przypadku nieobecności dotychczasowego sołtysa, obrady zebrania wyborczego prowadzi dotychczasowy członek rady sołeckiej o której mowa w §21 niniejszego statutu.

Kompetencje zebrania wiejskiego

§ 13.

  1. Do kompetencji zebrania wiejskiego należy w szczególności:
    1) zajmowanie stanowiska w sprawach istotnych dla sołectwa i dla Gminy Siewierz,
    2) wybieranie i odwoływanie sołtysa i rady sołeckiej,
    3) podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa,
    4) wnioskowanie zmian w statucie sołectwa,
    5) opiniowanie połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej,
    6) stanowienie w innych sprawach leżących w kompetencjach zebrania, w ramach przepisów ustawowych.

Wybory sołtysa i rady sołeckiej

§ 14.

  1. Zebranie wyborcze o którym mowa w §12 niniejszego statutu powinno odbyć się w terminie 3 miesięcy od zakończenia kadencji.
  2. W przypadku nie zwołania zebrania wyborczego w terminie określonym w ust.1, zebranie zwołuje Burmistrz Miasta i Gminy.

§ 15.

  1. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania, zwykłą większością głosów.
  2. Kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie ustnie do protokołu, a w przypadku nieobecności kandydata, złożyć pisemną zgodę na kandydowanie.

§ 16.

  1. Wybory przeprowadza 3-osobowa komisja skrutacyjna, wybrana spośród uczestników zebrania wyborczego, o których mowa w §5 ust. 2 niniejszego statutu.
  2. Do zadań komisji należy:
    1) przeprowadzenie głosowania tajnego wg regulaminu sporządzonego przez komisję skrutacyjną i przyjętego przez zebranie wyborcze,
    2) ustalenie wyników głosowania,
    3) sporządzenie protokołu z przeprowadzonych czynności,
    4) ogłoszenie wyników głosowania.

§ 17.

  1. Głosowanie odbywa się na kartach do głosowania, przygotowanych przez komisję skrutacyjną.

§ 18.

  1. Sołtys i rada sołecka mogą być odwołani przez zebranie wiejskie przed upływem kadencji w przypadku:
    1) naruszenia postanowień niniejszego statutu
    2) niewykonywania swoich obowiązków.
  2. Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej może nastąpić na pisemny uzasadniony wniosek co najmniej 1/5 mieszkańców sołectwa, o których mowa w §5 ust. 2 niniejszego statutu.
  3. Uchwała o odwołaniu sołtysa i rady sołeckiej lub jej poszczególnych członków jest podejmowana w głosowaniu tajnym, po wysłuchaniu stron i wymaga bezwzględnej większości ważnie oddanych głosów.

§ 19.

  1. Wybory uzupełniające sołtysa lub członków rady sołeckiej są przeprowadzane wg zasad określonych w §15 – §17, w terminie 1 miesiąca od złożenia rezygnacji bądź odwołania z pełnionej funkcji.

Kompetencje sołtysa i rady sołeckiej

§ 20.

  1. Do kompetencji sołtysa należy w szczególności:
    1) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i działań, mających na celu poprawę warunków życia społeczności lokalnej,
    2) przyjmowanie wniosków i postulatów mieszkańców w sprawach dotyczących sołectwa,
    3) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz,
    4) opiniowanie projektu statutu sołectwa,
    5) zwoływanie zebrań wiejskich, przygotowywanie projektów uchwał i prowadzenie obrad,
    6) uczestnictwo w sesjach Rady Miejskiej,
    7) występowanie do Rady Miejskiej z inicjatywą uchwałodawczą,
    8) zgłaszanie wniosków na sesjach Rady Miejskiej w sprawach związanych z funkcjonowaniem sołectwa.
  2. Sołtysowi przysługuje dieta za udział w sesjach Rady Miejskiej oraz zwrot kosztów podróży służbowych - na zasadach określonych przez radę.

§ 21.

  1. Do kompetencji rady sołeckiej należy w szczególności:
    1) przyjmowanie wniosków i postulatów mieszkańców w sprawach dotyczących sołectwa,
    2) współdziałanie z sołtysem w działaniach na rzecz społeczności lokalnej,

Gospodarka finansowa sołectwa

§ 22.

  1. Sołectwo nie tworzy własnego budżetu.

Postanowienia końcowe

§ 23.

  1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Burmistrz Miasta i Gminy.
  2. Postanowienia Statutu Sołectwa Warężyn wchodzą w życie w terminie określonym w Uchwale Nr XI/96/2003 Rady Miejskiej w Siewierzu z dnia 5 czerwca 2003 roku.

Przewodniczący
Rady Miejskiej w Siewierzu

Jan Majewski

Informacja wytworzona przez:
Jarosław Fliski
email: jfliski@siewierz.pl tel.:326499433
, w dniu:  30‑01‑2015 14:23:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Damian Bierza tel.:32 64 99 433 , w dniu:  30‑01‑2015 14:23:00
Data ostatniej aktualizacji:
22‑10‑2024 15:44:15
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie